Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Novinky

Program 17.10.2018 19:30 - 20.1.2019 Psychedelie, rock a hippies ze San Francisca a Prahy v Círculo de Bellas Artes

Od 18. října bude možné v Círculo de Bellas Artes (Picassův sál) zhlédnout výstavu s názvem “Psychedelie ve vizuální kultuře v období big beatu 1962-1972". Kunsthistorik a sběratel Zdeněk Primus vystaví v Madridu svou sbírku plakátů, obálek vinylových desek a dalších předmětů. Ve své kolekci shromáždil ty nejlepší kousky vytvořené psychedelickou a květinovou generací v San Franciscu a kromě toho také odkaz jeho nadšených českých následovníků, kteří navzdory komunistickému režimu dokázali vytvořit zajímavou bigbeatovou scénu. Výstava bude zahájena 17.10. v 19.30.

Psychadelie, big beat a rock měly jako protikulturní proudy v 60. letech v Československu velký ohlas během pražského jara, jehož 50. výročí si dnes připomínáme. Pražské jaro mělo velkou podporu mezi iniciativními studenty lačnými po změně a svobodě.

Do Československa tehdy párkrát zavítali i básníci jako byl Allen Ginsberg nebo kapely jako The Beach Boys. Konkrétně Ginsberg byl dokonce úřady vyhoštěn. Tato událost však nezměnila nic na skutečnosti, že semínko bigbeatové kultury již bylo zaseto a mladí lidé si zde mohli užívat svěží domácí bigbeatové a rockové hudby a samozřejmě i té zahraniční, která sem přicházela ze západu. Bohužel tato svobodná léta neměla dlouhého trvání. Na počátku 70. let Kryml vše zakázal.

Tato výstava, prezentovaná poprvé v roce 2005 s názvem The Pope Smoke Dope v Galerii hlavního města Prahy, představuje beatovou a rockovou hudbu a její vliv na grafický design mezi lety 1962 a 1972. Vystavená díla pocházejí ze soukromé sbírky Zdeňka Primuse, historika umění a sběratele zapomenutých děl. Od konce 60. let byl i Primus jedním z mladých rebelů, kteří byli fascinovaní hudbou a hledali pravdu v této nelehké době. Evropa byla rozdělená, ve Vietnamu zuřila válka, v Číně se odehrála kulturní revoluce, mladí lidé byli nespokojení... V Československu byl tok informací ze strany režimu narušován, bylo však možné získat objektivní zprávy z alternativních médií. Tato výstava odráží život samotného Zdeňka Primuse a zároveň zobrazuje - ač neúplně - jedno desetiletí, které slibovalo více než mohlo nabídnout.

Početný výběr vystavených děl zahrnuje psychelické plakáty ze San Franciska, české rokové plakáty i plakáty z mnoha jiných zemí, více jak 300 obálek hudebních desek, na kterých jasně dokazují svou uměleckou hodnotu hudebníci jako Bob Dylan, Crosby, Stills & Nash, Pink Floyd, The Doors, The Beatles, The Rolling StonesMothers of Invention v čele s Frankem Zappou a značný počet zapomenutých psychedelických skupin z celého světa. Výstava ukazuje také rockové magazíny jako americký Oracle, anglický Oz nebo český Pop Music Express.V rámci výstavy je možné také zhlédnou knihy a letáky s psychedelickou estetikou a hudební tematikou, kulturou hippie, drog a civilizačních problémů.

Psychedelia ve vizuální kultuře beatového věku 1962-1972

Jak řekl Paul Kantner z Jefferson Airplane, rocková hudba znamenala pro celou jednu generaci novou formou vyjádření, která změnila to, jak mladí přemýšlejí a jak vnímají život. Tato výstava se snaží skrz prostředky pocházející z hudebního světa a alternativní scény znovuoživit atmosféru, která formovala velkou část jedné celé generace, která pomocí své estetické stylizace vyjadřovala své hudební, ale také politické postoje, odmítala převládající konvence a která v hudbě nacházela způsob úniku.

Dobová hudba byla mládež zásadním aspektem, který formoval jejich životní i ideologický vývoj, i proto je třeba brát v potaz také vizuální ztvárnení hudby a pocity, jež hudební plakáty a obaly nahrávek vyvolávaly. Psychedelia vyvrcholila s The Beatles, ale vlna psychedelie, která zasáhla celý svět, vznikla v San Francisku s plakáty rockových koncertů a tanečními večírky ve Filmore West, organizovanými Billem Grahamem nebo Family Dog Productions.

Rok 1972 byl pro Československo rokem rezignace, ve kterém se po neúspěchu Pražského jara v rámci totality usídlila beznaděj. Byl ale také rokem, který v hudebním světě označuje jakési "před" a "poté", a to nikoli pouze v Evropě, ale také ve Spojených státech.

Zdeněk Primus se v dětství díky německému původu svého otce neustále stěhoval. V důsledku toho si v sobě zachoval pocit vykořeněnosti a lhostejnosti k ostatním členům své generace. To se však postupem času ukázalo být jako výhoda. Jeho široké pojetí světa mu umožnilo rozpoznat to neobvyklé a nakládat se situacemi specifickým způsobem. Zákaz studia a pocit bezvýznamnosti ho v roce 1977 přivedly k rozhodnutí opustit Československo a usadit se v Německu, kde získal německé občanství. Po maturitě v roce 1980 začal studovat Historii umění, Klasickou archeologii a Germanistiku na Univerzitě v Hamburku. V roce 1982 se přesunul na mnichovskou Ludwig-Maximilians-Universität, kde studia v roce 1986 zakončil titulem MA. Zdeněk Primus se v umění často zabýval okrajovými tématy a motivy z vizuální kultury 20. století, kterým se doposud nikdo příliš nevěnoval. V současti se věnuje jak literární produkci, tak studiu umění. Píše prózu, která se zaměřuje zejména na každodenní život se všemi svými rozmanitostmi a mezilidskými vztahy.

Otevírací doba:

Úterý až neděle

11:00-14:00

17:00-21:00

Pondělí zavřeno

Akci organizuje Círculo de Bellas Artes ve spolupráci s Českým centrem v Madridu a Velvyslanectvím České republiky ve Španělsku.

Více informací: https://www.circulobellasartes.com/exposiciones/psicodelia-cultura-visual-era-beat-1962-1972/